Follow by Email

lørdag 10. november 2012

Siste innlegg / Closing my blog

Som overskriften viser, er dette mitt siste blogginnlegg. Fortsatt har jeg mange flotte opplevelser, men etterhvert kjenner jeg at de er av mer privat karakter. Tusen takk til alle dere som leser bloggen min, og en ekstra takk til alle dere som også har gitt meg tilbakemeldinger.

Vi har fortsatt flotte solskinnsdager her på Chios med "sommertemperaturer". Jeg er på stranden noen timer hver dag, og har som vanlig min timeslange svømmetur i et fortsatt godt temperert hav.

Men vi merker jo at det er høsten er her, og det er kjølig på morgener og kvelder. Så i går kveld (9.11.2012) måtte jeg ta min fine, nye gassovn i bruk for første gang. Jeg koste meg i en god varm stue etterhvert, og hadde en flott tv-kveld med Nrk's gullrekke. Har tilgang til mange norske kanaler gjennom World TV på pc-en.

  
 
Og vi trenger ikke å stikke i fiskebutikken for å handle. Her kommer fiskebilen til oss, og han klargjør også fisken til oss.
 
 
Det er alltid liv når vertsfamilien min kommer på besøk. Denne gangen var det vannpumpen som hadde tatt kvelden. Etterat både verts-pappa og rørlegger hadde inspisert pumpen, måtte de ta det tunge steget å ringe etter en elektriker. Ja, og hva gjør vi da mens vi venter på at elektrikeren skal komme?
 
Jo han tok like gjerne og vasket vinduet mitt. Det jeg egentlig spurte om, var tips til hvordan jeg skulle få vasket vinduet. Jeg var liten lysten på å klatre utpå takoverbygget rett utenfor, men det brydde ikke han seg noe om.
 
 
Da fru rørlegger oppdaget hva som foregikk borte hos meg, slo hun hendene sammen og ropte: Bravo Marit! Well done. Good job.
 
Nettverket med utenlandske kvinner bosatt her på Chios, har sine faste treff, og jeg er glad jeg er blitt inkludert i dette. Vi går på konserter, spiser middag sammen, eller drikker kaffe. På siste treff var vi kun 5 stk, men her er språkene som ble snakket: gresk, engelsk, tysk og spansk. I tillegg kommer morsmålene våre: portugisisk, hollandsk og norsk. M.a.o. ganske internasjonalt, og veldig spennende.
 
Greskundervisningen fortsetter jeg med, og kjenner at jeg forstår mer og mer av samtalene rundt meg. Nå som det er høst får jeg undervisning to ganger i uken, og håper at "ting" da synker lettere inn i et slitent og gammelt hode.
 
Malingen er min store lidenskap, og det er spennende teknikker jeg lærer. Chios er kjent for sine ville tulipaner, og jeg har lovet å dekorere en liten vegg med malte ville tulipaner neste år. Hva er da mer naturlig enn å male et bilde for å få inn teknikken. Fornøyd med resultatet ble jeg også.
 
 
Ønsker alle alt godt, og takk for at akkurat du har fulgt meg gjennom mitt første år på Chios.
 
Marit
 




 

4 kommentarer:

  1. Kjære Marit,
    Tida har gått så fort synes jeg. Føler det ikke er lenge siden du var i planleggingsfasen og dro ned. Det har vært spennende å følge bloggen din gjennom dette året. Tenker på alt du har opplevd! Bildene dine er fantastiske! Maling er ihvertfall en av dine store talenter. Jeg er en tur hjemme i Oslo og drar tilbake til Provence igjen imorgen. Trist novembervær og regn i Oslo akkurat nå. Takk for at du delte opplevelsene dine med oss! Nyt livet ditt på Chios videre, så holder vi kontakten på andre måter.
    Hjerteklem fra Marit

    SvarSlett
    Svar
    1. Og tusen, tusen takk til deg Marit. Tilbakemeldingene dine varmer. Ja det har vært en fantastisk reise for meg - fra planlegging og frem til nå. Jeg fortsetter som kjent reisen her ennå noen år, og vi har flere andre "kanaler" hvor vi kan holde kontakten. Spennende å følge dere også i Provence, og "reisen" deres der.

      Varm klem fra Marit

      Slett
  2. Heisan.

    Tusen takk for herlig lesning!
    Kom over bloggen din først i går, etter å ha googlet Chios siden jeg drar dit om en uke.
    Du bor og lever (bodde; kanskje er du flyttet tilbake til Norge nå?) slik jeg drømmer om - midt i det greske hverdagslivet, med alt det innebærer av herlige og utfordrende omstendigheter;)
    Har selv begynt å se meg litt om etter en plass i Hellas å tilbringe større deler av året, og kanskje seiler Chios opp som en kandidat....

    SvarSlett
  3. Hei.

    Tusen takk for hyggelig tilbakemelding.

    Jeg flyttet hjem igjen i juli i år, etter nesten 3 fantastiske og opplevelsesrike år på Chios. Jeg kan varmt anbefale andre å gjøre det samme.

    Ønsker deg et flott opphold på Chios med mange flotte opplevelser.

    SvarSlett